Aktualnie coraz więcej Polaków ma świadomość tego, że witamina K odgrywa sporą rolę pod kątem funkcjonowania naszego organizmu. Za jakie konkretnie zadania odpowiada na co dzień ten składnik? Tego dowiesz się z poniższego artykułu. Podobnie, jak np. informacji odnoszących się do tego, w jakich warzywach i owocach nie brakuje witaminy K.

Jakie zadania ma do spełnienia witamina K?

Zależy Ci na tym, by witamina K była dobrze scharakteryzowana? W takiej właśnie sytuacji warto dokładnie zapoznać się z poniższym artykułem. Należy wiedzieć, że ten składnik bierze między innymi udział w syntezie protrombiny oraz czynników krzepnięcia krwi. Nie da się ukryć, że są to ważne funkcje. Poza tym ten składnik odpowiada za to, by gospodarka wapniowa była utrzymana w optymalnej kondycji. Ta zaś kwestia nie może być zbagatelizowana. Wbrew temu, co sądzą niektórzy, witamina K wykonuje jeszcze wiele innych funkcji na obszarze naszego organizmu. Między innymi poprawia działanie układu sercowo-naczyniowego. Czym jeszcze się cechuje? Warto dodać, że ten składnik charakteryzuje się właściwościami przeciwgrzybiczymi, antybakteryjnymi, przeciwzapalnymi itp. Są nawet badania dowodzące, że właściwa podaż tego składnika do naszego organizmu może przyczyniać się do tego, że choroby nowotworowe będą spowalniane. To zaś kolejny istotny czynnik, który sprawia, że witamina K jest coraz chętniej stosowana. Może nie jest to antidotum na raka. Proszę nas źle nie zrozumieć. Warto jednak zauważyć, że dzięki temu składnikowi terapia może być bardziej skuteczna. Wszak działanie nowotworów jest spowolnione i dzięki temu możemy sobie „kupić” trochę czasu. A w takich skrajnych przypadkach każdy dzień ma spore znaczenie. Warto wiedzieć, że niedobory witaminy K wpływają między innymi na problemy z krzepliwością krwi, kłopoty pod kątem gojenia się ran itp.

Witamina K – w jakich owocach i warzywach jej nie brakuje?

Gdzie znajduje się witamina K?Warto wiedzieć, że witamina K występuje w głównej mierze w produktach pochodzenia roślinnego. Należy tutaj w pierwszej kolejności wymienić rozmaite warzywa. Co ciekawe, witaminy tego typu nie brakuje przede wszystkich w warzywach o zielonej barwie. Co jednak konkretnie jeść, by witaminy K nie brakowało? Ogólnie zawsze doradzamy czytelnikom, by ci zapisali się na wizyty do dobrych dietetyków. To opcja pozwalająca na uzyskanie pełnowartościowego jadłospisu. W nim oczywiście nie będzie brakowało tego składnika, ale i innych witamin. Jakie warzywa są zaś najczęściej rekomendowane przez ekspertów? Chodzi na przykład o szpinak, brokuły, jarmuż, czy brukselkę. Co jeszcze jest bogate w ten składnik? Należy zwrócić uwagę na sałatę rzymską, szparagi, czy kapustę włoską. To jednak na tej płaszczyźnie nie wszystko. Co jeszcze jest ważne w tym temacie? Następna cenna informacja jest taka, witaminy K nie brakuje także w ziemniakach oraz marchwi. Warto zatem regularnie spożywać te właśnie produkty. Na szczęście są one dość powszechnie stosowane w polskich domach. O czym jeszcze nie można zapominać? Poza tym witamina K znajduje się w owocach. Chodzi zaś przede wszystkim o truskawki, czy brzoskwinie. Generalnie są to smaczne owoce, dlatego długo raczej nikogo nie trzeba namawiać do ich spożywania. A można połączyć przyjemne z pożytecznym. Są one bowiem nie tylko smaczne, ale także wyjątkowo zdrowe. W menu nie powinno brakować także niektórych produktów pochodzenia zwierzęcego. Co jednak szczególnie warto mieć w jadłospisie? To na pewno jajka, mleko i przetwory typu mlecznego. Rekomendowana przez wykwalifikowanych dietetyków jest także wątróbka wołowa.

Kiedy warto zdecydować się dodatkowo na suplementy diety?

Generalnie zapotrzebowanie na witaminę K powinno być zaspokojone poprzez odpowiednie menu, które jest dobrze zbilansowane. Czasami jednak są z tym problemy. Warto w tym miejscu dodać, że średnie zapotrzebowanie na ten składnik kształtuje się na poziomie kilku miligramów na jedną dobę. O czym jeszcze nie można zapominać? Zazwyczaj dorośli nie mają z tym problemu. Zdarzają się jednak mimo wszystko sytuacje, kiedy witamina K musi być odpowiednio suplementowana. Warto zauważyć, że niektórzy Polacy mają kłopoty z właściwym wchłanianiem. Jeśli taka sytuacja ma zaś miejsce, to nawet jedzenie odpowiedniego menu nie załatwi problemu. Często w takich przypadkach występuje kłopot nie tylko z witaminą K… Kto jeszcze ma problemy z niedoborami? Warto dodać tutaj także osoby, które zmagają się z problemami z jelitami, wątrobą oraz trzustką. Często w takich sytuacjach nie ma innego wyjścia. Wymagana jest bowiem właśnie witamina K… Niedobory są częściej udziałem osób, które mają, z rozmaitych powodów, częste biegunki. Wówczas wiele składników oczywiście nie wchłania się prawidłowo. W tej grupie nierzadko jest zaś właśnie witamina K. W przypadku noworodków także czasami są niedobory. Warto bowiem wiedzieć, że ich układ pokarmowy jest stosunkowo jałowy. Nic zatem dziwnego, że jest wiele sytuacji, kiedy witamina K musi być suplementowana. Na szczęście są dobrej jakości preparaty z tym składnikiem.