Każda zdrowa dieta powinna uzupełniać zapotrzebowanie na witaminy. Są to bowiem związki chemiczne, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Ich różnorodność jest niezwykle duża. Doskonale to obrazuje witamina B, gdyż jak się okazuje, witaminy B jest aż 8 rodzajów. Każda z nich odgrywa swoją, niezwykle istotną rolę.

Tiamina – pierwsza witamina

Witamina B1, czyli inaczej tiamina to pierwsza wyodrębniona witamina na świecie. Dokonał tego Kazimierz Funk w 1911 roku. To właśnie Polak uważany jest za ojca nauki o witaminach. To również on zaproponował nazwę „witamina. Witaminy z grupy B są rozpuszczalne w wodzie. Tiamina odgrywa ważną rolę w procesach metabolicznych na poziomie komórkowym. Bierze udział m.im w oddychaniu tkankowym. Czyni to jako składnik enzymu biorącego udział w przemianie węglowodanów (cukrów). Enzymy są to białka, które umożliwiają zachodzenie procesów biochemicznych w komórkach każdego organizmu. Dodatkowo tiamina pobudza działanie acetylocholiny. Jest to neuroprzekaźnik (mediator) w synapsach nerwowo-mięśniowych. Odpowiada więc za pobudzanie mięśni szkieletowych, ale także rozszerzanie naczyń krwionośnych, zwiększenie perystaltyki jelit oraz zwolnienie akcji serca. Niedobór witaminy B1 może prowadzić do nieprawidłowości w funkcjonowaniu układu nerwowego, ale także do depresji. W przypadku, gdy niedobór tiaminy jest wysoki, może rozwinąć się choroba beri-beri. Spożywanie alkoholu przyczynia się do wystąpienia niedoboru witaminy B1.

Kwas foliowy a kobiety w ciąży

Kwas foliowy to witamina B9. Spotkać ją możemy także pod nazwą folacyna. Witamina ta jest wytwarzana przez naturalną florę jelitową organizmu człowieka. Witamina ta odgrywa kluczową rolę w zamknięciu się cewy nerwowej u rozwijającego się płodu. Niedobór tej witaminy w okresie prenatalnym może prowadzić u płodu do rozszczepu kręgosłupa. Wada ta powstaje zazwyczaj około 3 tygodnia ciąży, a więc w czasie, gdy kobieta często nie ma świadomości, że jest w ciąży. Ze względu na niezwykle poważne konsekwencje niedoboru kwasu foliowego, u kobiet w wieku rozrodczym zaleca się suplementację tej witaminy. Naturalnym źródłem witaminy B9 są warzywa liściowe takie jak szpinak, sałata, ale także brokuły, kalafior, soja czy awokado.

Kobalamina – walka z niedokrwistością

Co wzmacnia witamina B?Witamina B12 nazywana jest kobalaminą. Wynika to z faktu, iż ten związek chemiczny zawiera w swojej strukturze atom kobaltu. Witamina ta uczestniczy w procesie wytwarzania erytrocytów, czyli krwinek czerwonych (główny składnik komórkowy krwi). Krwinki czerwone odpowiadają w organizmie ssaków za transport gazów oddechowych (tlenu i dwutlenku węgla) po całym organizmie. Dodatkowo kobalamina bierze udział w tworzeniu osłonki mielinowej. Ochrania ona komórki nerwowe. Witamina B12 odgrywa także rolę w syntezie kwasów nukleinowych (głównie kwasu deoksyrybonukleinowego – DNA). DNA to materiał genetyczny zawierający przepis na wszystkie białka naszego organizmu. Niedobór kobalaminy może wystąpić u osób stosujących dietę wegańską. Ludzka flora jelitowa wprawdzie wytwarza witaminę B12, lecz ma to miejsce w jelicie grubym. Jest to jeden z ostatnich odcinków układu pokarmowego i wytworzone w tym miejscu witaminy nie są już wchłaniane do organizmu, lecz wydalane z kałem. Źródłem witaminy B12 są produkty mięsne, ryby, jaja czy też pieczarki.

Biotyna – nie tylko na skórę i paznokcie

Powszechnie znaną z reklam telewizyjnych witaminą z grupy B (B7) jest biotyna, zwana także witaminą H. W prawdzie odgrywa ona istotną rolę w prawidłowym funkcjonowaniu włosów, skóry i paznokci, lecz jej działanie jest znacznie szersze. Witamina ta wspomaga funkcjonowanie gruczołu tarczowego, czyli tarczycy. Tarczyca to gruczoł o masie około 40 gramów, który zlokalizowany jest na szyjnej części tchawicy. Odpowiada za wydzielanie tyroksyny (T4) i trijodotyroniny (T3), czyli niezwykle ważnych hormonów. Dodatkowo biotyna we współpracy z witaminą K, bierze udział w wytwarzaniu protrombiny. Białko to bierze udział w krzepnięciu krwi. Źródłem witaminy B7 jest wątroba, orzechy, grzyby, pomidory, marchew i oczywiście szpinak.

Zobacz również:

 

Witamina B6

Witamina B6, czyli pirydoksyna spełnia w organizmie człowieka wiele różnych funkcji. Jest to m.in. udział w tworzeniu hemoglobiny (wypełnia erytrocyty), hormonów, prostaglandyn. Dodatkowo pirydoksyna zmniejsza wydalanie wraz z moczem nadmiernych ilości kwasu szczawiowego, a to z kolei zapobiega powstawaniu kamieni nerkowych. Niedobór tej witaminy może prowadzić do bezsenności, apatii oraz depresji. Zwiększona zostaje także podatność na infekcje oraz zwiększa się ryzyko wystąpienia miażdżycy. Miażdżyca to bardzo poważna choroba, która rozwija się u coraz większej liczby osób. Polega ona na odkładaniu się w ścianie tętnic wapniejących blaszek miażdżycowych. Ich wzrost może prowadzić z czasem do zamknięcia światła tętnicy i zablokować przepływ krwi. Gdy ma to miejsce w naczyniach serca takich jak tętnica wieńcowa prawa lub lewa oraz ich odgałęzienia, może dojść do zawału serca. Witamina B6 występuje w mięsie, rybach, ziemniakach, a także bananach i owocach cytrusowych.Do pozostałych witamin z grupy B zaliczamy ryboflawinę (B2), witaminę PP (B3) oraz kwas pantotenowy (B5). Zdrowa dieta ma kluczowe znaczenie w zapobieganiu wielu chorób. Dlatego też warto zgłębiać swoją wiedzę na temat odżywiania i następnie wprowadzać dobre nawyki do swojego życia.