Jak ustawić meble w sklepie z odzieżą – sukces sklepu z odzieżą w dużej mierze zależy od prawidłowego umiejscowienia wyposażenia handlowego. Ciasno rozmieszczone regały, lady i gabloty powodują dyskomfort dla zwiedzających, co powoduje, że szybko go opuszczają. Nadmiar wolnej przestrzeni sprawia wrażenie, że kupujący nie znajdą tu nic ciekawego, co oznacza, że nie warto tam wchodzić.

Zakup wyposażenia to podstawowy, ważny i czasochłonny proces. Ale jak już trafi na miejsce, to w sposób naturalny pojawia się problem, jak ustawić meble w sklepie z odzieżą, aby przyczyniały się do jak najefektywniejszej sprzedaży. Jak wybrać najbardziej poprawną spośród kilku opcji, jeśli wszystkie są dobre. Niemniej jednak wśród specjalistów istnieją zasady umieszczania mebli sklepowych i rozmieszczenia na nim towarów.

Jak ustawić meble w sklepie z odzieżą korzystając z fizjologii człowieka?

Jak wiadomo, większość ludzi, około 85-90%, jest praworęczna i są oni potencjalnymi nabywcami. To właśnie prawą ręką ludzie są przyzwyczajeni do wykonywania prawie wszystkich czynności, dlatego w sklepie osobom praworęcznym wygodniej jest poruszać się w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara, to znaczy w kierunku prawej ręki i brać rzeczy, które lubią tą samą ręką. Dlatego zaleca się ułożenie wyposażenia stoiska odzieżowego w taki sposób, aby znajdowało się ona po prawej stronie kupującego.

Strefy gorące w sklepie odzieżowym

W centrum znajduje się wyposażenie wyspy: gabloty, gondole, stojaki. Sklep odzieżowy, to grupa manekinów. Tutaj zamieszczane są najciekawsze rzeczy: nowości, trendy w modzie. Na ścianie po prawej stronie powinny być zamontowane systemy handlowe i eko-panele, na nich główny produkt dla tego sklepu. Witryny i lady są instalowane w pobliżu ściany frontowej, gdzie znajdują się produkty z drogiej kategorii cenowej. Przestrzeń pomiędzy gorącymi strefami nie jest pusta ponieważ wypełniają ją półki czy stoliki z artykułami codziennego użytku, popularnymi lub promocyjnymi produktami.

Dokładność jest na pierwszym miejscu

Ubrania powinny znajdować się zgodnie z zakresem rozmiarów. Jeśli produkty wiszą na wieszakach, odległość między nimi powinna być odpowiednia, w przeciwnym razie trudno będzie je podnieść lub włożyć z powrotem. Wieszaki mogą być ze stałą podstawą lub odwrotnie, z ruchomą konstrukcją. Jeżeli do ekspozycji produktów wykorzystywane są inne rodzaje wyposażenia, w szczególności regały handlowe, wówczas ubrania na nich należy złożyć w zgrabne stosy, a wysokość stosów powinna przekraczać ponad połowę wysokości półki.

Bilans przydziału powierzchni

Konieczne jest przeanalizowanie, które produkty są najbardziej poszukiwane, a które odwrotnie. Na pierwsze przeznaczono więcej powierzchni, na drugie jest to możliwe i mniej. Należy pamiętać, że strefa kasowa z modułami kasowymi jest miejscem impulsywnego popytu, dlatego warto umieścić tam akcesoria i produkty z nimi związane. Jeśli pozwala na to przestrzeń handlowa, można zduplikować niedrogie towary, które znajdują się przy wejściu. Meble kasowe powinny być zarówno piękne, jak i praktyczne. Zwykle zawiera kasę, półki, szuflady, czasem półki pod szkłem, monitor do emisji reklam wideo.

Wyposażenie dla sklepu odzieżowego – jak je ustawić?

Oprócz regałów, wieszaków i półek można skutecznie wykorzystać inne rodzaje mebli pokazowych i wystawienniczych, np. cokoły i podium, na których można rozłożyć elementy garderoby, które nie wymagają wieszania. Ponadto cokoły i podium są doskonałą pomocą w zagospodarowaniu przestrzennym pomieszczenia i przyciągnięciu uwagi zwiedzających. Wyraźnie różniąc się wysokością od innych rodzajów sprzętu, w pierwszej kolejności interesują potencjalnych nabywców. Jeśli umieści się na nich przecenione towary i postawi je przy wejściu, może to również znacznie zwiększyć efektywność sprzedaży. Meble w sklepie z odzieżą są umieszczane najczęściej w równoległych rzędach.

Przy takim układzie należy przestrzegać kilku zasad:

  • Przejście między rzędami powinno wynosić co najmniej 0,8 m – wtedy dwie osoby będą mogły normalnie się minąć.
  • Przy niskim umieszczeniu towarów między półkami należy pozostawić co najmniej 1 m, aby można było zarówno zobaczyć, jak i zabrać rzeczy z półki znajdującej się najniżej.
  • Długość rzędu nie powinna przekraczać 6 m – kupujący musi okresowo robić sobie przerwę od patrzenia na produkty, w przeciwnym razie jego uwaga jest rozproszona.
  • Nawy boczne wzdłuż rzędów powinny być dwa razy szersze niż nawy między nimi.
  • Meble do wypoczynku umieszcza się pomiędzy centralną wyspą a wyposażeniem ścian – sofy.
  • Wieszaki podłogowe i stojaki z głównym produktem są umieszczone wzdłuż prawej i przedniej ściany.
  • Przymierzalnie znajdują się na lewej ścianie, a kasjer jest bliżej wejścia.

Jeśli w sklepie odzieżowym czy na wyspie sprzedażowej, używane są takie meble sklepowe jak lady otwarte i lady zamknięte, te drugie należy umieścić bliżej ściany, a otwarte na środku. Półki lub stoły z półkami można ustawić wzdłuż ścian i na środku, a także umieścić osobne półki w pobliżu wieszaków. Pozwoli to na wyeksponowanie produktów promocyjnych, odzieży według rozmiaru w widocznym miejscu, a także zaoferowanie klientom akcesoriów (paski, torby itp.).

Oświetlenie lady i powierzchni sprzedażowej

Jak ustawić meble w sklepie z odzieżą

Jak ustawić meble w sklepie z odzieżą

Ważne jest prawidłowe oświetlenie: wyważone, sprawdzone, podkreślające jakość produktu. Produkt musi być widoczny ze wszystkich stron, zwłaszcza w przypadku małych przedmiotów. Należy pamiętać, że szklana lada ze specjalnym oświetleniem nadaje rzeczom pewnego wyodrębnienia. Stosowanie luster jest uzasadnione w tych gablotach, w których towary muszą być oglądane ze wszystkich stron. Dekorując sklep z odzieżą, aranżując meble i wyposażenie, należy kierować się ogólnym designem, prawami harmonii, znajomością psychologii człowieka i oczywiście kreatywnością, aby stworzyć indywidualny styl sklepu.