Wszelkie prace związane z działalnością w sieci cały czas zyskują na swojej popularności. Wskazywane są nie tylko jako te poszukiwane najbardziej na rynku, ale także są to zawody przyszłości. Twórcy różnego rodzaju rankingów jednak zaznaczają, że najbardziej cenienie będą specjaliści. Na rynku ceni się obecnie najbardziej specjalistów SEO oraz specjalistów do spraw content marketingu. Jak zostać specjalistą SEO? Jaką ścieżkę kariery należy pokonać?

Kim tak naprawdę jest specjalista SEO?

Specjalista SEO jest osobą, która się zajmuje pozycjonowaniem jak i także optymalizacją serwisów internetowych. Celem pracy pozycjonera jest to, czy oraz także w jakim stopniu strona internetowa będzie widoczna w wyszukiwarkach. Zadania codzienne specjalisty do spraw SEO, które musi wykonywać, aby rzeczywiście móc się pochwalić efektami to: analiza konkurencji, wyszukiwanie nisz tematycznych, analiza postępów związanych z pozycjonowaniem stron, dbanie o dostarczanie odpowiednich treści do strony, linkbuilding, przygotowanie raportów SEO, monitorowanie ruchu, uczestniczenie w opracowywaniu strategii marketingowych oraz także wszelkie inne procesy i czynności związane z SEO.

Jak można zostać specjalistą SEO?Wykształcenie specjalisty SEO

Specjalistą SEO tak naprawdę może zostać każdy. Obecnie żadna polska uczelnia nie prowadzi specjalistycznych oraz tradycyjnych studiów kierunkowych, które tego zawodu uczą od samych podstawo. Jednak nie oznacza to, że przyszły specjalista SEO nie musi posiadać kompletnie żadnej wiedzy. Osoby, które myślą na poważnie o karierze w marketingu internetowym i chcą się skupić na pozycjonowaniu stron, mogą się zdecydować na informatyczne studia. Wiedza wyniesiona z takich studiów pomoże na pewno w realizacji zadać stawianych przed pozycjonerem. Studia z zakresu informatyki jednak nie są warunkiem wykonywania tegoż zawodu. Wiedzę aktualną na temat optymalizacji oraz pozycjonowania stron internetowych warto także zdobywać na licznych szkoleniach oraz kursach. Jednak musimy pamiętać, że większość z nich się skupia na przekazywaniu teoretycznych informacji. Praktyki nabyć trzeba samodzielnie, dlatego też istotnym punktem rozwoju specjalisty SEO jest samorozwój. Wiedzę możemy czerpać z eksperckich blogów oraz for internetowych. Znajdziemy takie, które są prawdziwą kopalnią wiedzy dla początkujących pozycjonerów. Oczywiście wszelkie serwisy o optymalizacji oraz pozycjonowaniu, które warto czytać, są prowadzone zarówno po polsku, jak i także w obcych językach. Informacje, które pozyskamy na forach i blogach trzeba koniecznie przetestować. Pozwoli to nam na wypracowywanie bardzo skutecznych metod pracy oraz także uzyskiwanie wysokich pozycje na wybrane słowa kluczowe. Warto o tym pamiętać, ponieważ na stanowisku specjalisty SEO przede wszystkim liczą się umiejętności praktyczne, jak i także najnowsza wiedza. Jest to bardzo ważne, ponieważ wytyczne SEO się zmieniają bardzo często z tygodnia na tydzień, a powtarzanie rozwiązań przestarzałych nie pozwoli osiągać oczekiwanych rezultatów przez klientów czy też przez pracodawcę.

Jak wygląda ścieżka kariery specjalisty SEO?

Ścieżka kariery zawodowej specjalisty SEO przebiegać może naprawdę różnie. Najczęściej się ona zaczyna od stażu w dobrej agencji SEO. Może to być także dział marketingu dużej firmy, która zatrudnia pozycjonera samodzielnego. Daje to bardzo solidne podstawy, a do tego umożliwia nabycie niesamowicie cennego doświadczenia. Straż pozwala również nawiązywać kontakty branżowe i zbudować wizerunek rzetelnego oraz profesjonalnego pracownika. Ze stażysty awansować można na juniora, a później na seniora. Skuteczny specjalista SEO, który osiąga wysokie efekty dla klientów, swoją karierę kontynuować może w agencji, zdobywają następnie stopnie awansu czy też zacząć pracę na swoją własną rękę. Możemy samodzielne zdobywać klientów i nie wiązać się na stałe z żadną z agencji.

Jakie są cechy dobrego specjalisty SEO?

Bycie prawdziwym profesjonalistą w zakresie optymalizacji oraz pozycjonowania stron wymaga bardzo szerokiego zestawu umiejętności, a do tego cech osobistych. W pracy tej będą się dobrze czuły osoby wytrwałe, cierpliwe oraz kreatywne. Ważne jest to, aby posiadały otwarty umysł, nie bały się szukania nowych rozwiązań oraz do tego ich testowania, a do tego zadawania pytań. Nieocenione są także analityczne umiejętności. Ten zestaw osobowych cech wynika z tego, że praca jako specjalista SEO w bardzo dużej mierze polega na szukaniu odpowiedzi oraz rozwiązań na zdiagnozowane problemu. Podejmowane działania to proces długotrwały oraz ciągły. Bardzo często na rezultaty podjętych prac należy długo czekać. Osoby, które lubią zmiany oraz szybko się nudzą jednym działaniem, mogą się poczuć rozczarowane taką pracą. Co więcej, codziennością pracy specjalisty SEO jest analityka danych, wyciąganie wniosków z nich oraz budowanie strategii. Jakby nie było wymaga to cierpliwości. Nie możemy jednak powiedzieć, że pozycjonowanie stron internetowych jest nudną pracą. Osoby nie będące kreatywne na pewno nie poradzą sobie.