Kontenery morskie służyły pierwotnie do transportu morskiego. Są zatem ciężkie, ale stabilne tak, aby zapewnić sprawny transport towarów. Powstają najczęściej z metalu. Obecnie znajdują także zastosowanie jako gotowe kontenery biurowe i nie tylko. Stosowane są na szeroką skalę w budownictwie, które charakteryzuje się tymczasowością. Kontener biurowo socjalny świetnie spełnia swoją funkcję, można w nim nawet podłączyć ogrzewanie. Co warto wiedzieć o kontenerze morskim?

Kontener morski – budowa i charakterystyka

Każdy kontener morski zbudowany jest w podobny sposób. To oznacza, że ich konstrukcja składa się ze ścian, podłogi, dachu i drzwi. Podstawowy kontener morski posiada także zaczepy oraz gęsią szyję, by swobodnie konstrukcję przenosić. Rama kontenera powstaje wzdłuż belek oraz belek nośnych oraz dźwigarów poprzecznych. Za jego stabilność odpowiada podłoga. Czy tylko? Okazuje się, że za wytrzymałość konstrukcji odpowiadają głównie słupki narożne oraz dolne i górne zaczepy narożne. Potrzebne są do mocowania, ustawiania i podnoszenia skrzyni. Ostatnim elementem konstrukcji są drzwi, które montowane są do słupków narożnych. Powinny być wodoszczelne ze względu na stały kontakt z wodą. Posiadają od 2 do 4 zamków, które posiadają dodatkowo plomby oraz kłódki. Drzwi są również bardzo ciężkie. Aby zapewnić najwyższe standardy bezpieczeństwa na statku, określono podstawowe normy ich otwierania. Najczęściej belki posiadają od 4 do 5 belek poprzecznych. Kontenery można też otwierać z lądu lub nadwozia. Nie zmienia to jednak faktu, że położenie rygli blokujących drzwi jest niewygodne. Aby zwiększyć komfort pracy, osoby otwierające drzwi, umieszczają je na wysokości kierowcy, tj. na linii, która znajduje się na między nadgarstkiem a ramieniem kierowcy.

Polecamy także:

Jakie są podstawowe rodzaje kontenerów morskich?

Konstrukcja kontenera, niezależnie od typu, zbudowana jest z tych samych komponentów. Skrzynie mogą się jednak różnić. Dostępne są zatem różne rodzaje kontenerów, które dzielimy ze względu na ich przeznaczenie. Największą popularnością cieszą się skrzynie uniwersalne, które można stosować w różnym celu. Najczęściej wykorzystywane są do przewożenia towarów drobnicowych, które mają małe gabaryty. Odpowiednio zmienione można także przekształcić do transportu artykułów luzem, zarówno ciekłych, jak i stałych. Jeśli wspomniane artykuły są dostępne pojedynczo, należy zastosować kontenery typu big beg, których zawartość wypełniana jest w sposób pneumatyczny. Stosuje się wtedy naczepę kontenerową lub urządzenie pneumatyczne. Można także spotkać kontener z otwartym dachem. Znajduje on zastosowanie w transporcie artykułów, których wysokość jest nieszablonowa lub ich załadunek możliwy jest wyłącznie od góry. Dzięki temu załadunek może być bezpieczniejszy, a przeprowadzić go można nie tylko górą, ale także przez drzwi. Dla ułatwienia w ścianach kontenera znajdują się specjalne uchwyty mocujące. W trakcie takiego przewozu, szczególnie istotne jest dopełnienie obowiązujących norm bezpieczeństwa. Jedną z nich jest nałożenie na dach specjalnej, wodoszczelnej plandeki, w której umieszczona jest linka z zamknięciem.

Wśród kontenerów wyróżniamy także skrzynię z otwartym dachem i bokami. Oba typy znajdują zastosowanie w wyjątkowych przypadkach, gdy inne kontenery nie mogą być wykorzystane. Najważniejszym elementem konstrukcji jest podłoga. To ona odpowiada za podtrzymanie całej konstrukcji. Drugim istotnym parametrem jest trwałe osadzenie ściany czołowej. To z kolei zapewnia prawidłowe mocowanie, piętrzenie, jak i zabezpieczenie transportu. Umieszczając w skrzyni kłotnicę, można zminimalizować szerokość ładunku. Wystarczy ten element odpowiednio wcześniej zamówić. Cechą specyficzną kontenera jest gruba podłoga.

Zobacz koniecznie:

Ile waży podstawowy kontener morski?

Planując załadunek kontenera, należy wziąć pod uwagę kilka podstawowych zasad. Po pierwsze należy sprawdzić dokładnie kluczowe parametry skrzyni. Na tej podstawie można dopasować kontener do konkretnego ładunku. Producent kontenerów magazynowych posiada wiele rodzajów, więc bez problemu można dopasować jeden z nich. Decydując się na wybór konkretnego, należy wziąć pod uwagę, że oferty producentów mogą się między sobą różnić. Różnice są spowodowane np. różnymi datami produkcji. W przypadku zakupu używanego, modyfikacji mógł również dokonać poprzedni właściciel. Warto zatem pytać bezpośrednio o interesujące nas szczegółu. Jak wyglądają szacunkowe wartości? Zakłada się, że podstawowy kontener magazynowy 20 stopowy waży około 2300 kg, przy czym jego ładowność wynosi 25 000 kg. Przy kontenerze 40-stopowym wartość wzrasta. Waga wynosi wtedy około 3 750 kg, a ładowność- 27 600 kg.

Podsumowując, kontenery morskie znajdują coraz szersze zastosowanie, co spowodowane jest możliwością ich innowacyjnego użycia. Nie tylko w transporcie morskim. Coraz częściej widzimy kontenery mieszkalne całoroczne, które są nie tylko tanie, ale przede wszystkim bardzo komfortowe. Właśnie z tego powodu kontenery do zamieszkania pojawiają się na działkach budowalnych z powodzeniem zastępując tradycyjne domy.